Pro zadané slovo nebyly nalezeny žádné výsledky

Zpět

Laureáti Grafiky roku 2020 – hlavní ceny

Nadace Hollar jako organizátor 27. ročníku Grafiky roku v Císařské konírně Pražského hradu oznamuje laureáty hlavních cen Grafiky roku 2020.

Slavnostní předání cen se uskuteční v úterý 18. května 2021 v 17.00 hodin v Císařské konírně Pražského hradu. Výstava potrvá od 21. dubna do 23. května 2021 v Císařské konírně.

Zasedání porot Grafiky roku 2020 proběhlo  v Sále architektů na Staroměstské radnici. Předseda komisí: Mgr. Zdeněk Freisleben

Hlavní cena v kategorii A – velký formát (grafické listy větší než 297 x 210 mm)

Cena hlavního partnera Pražské plynárenské a.s.

Jiří Černický – Vadžraplán, dřevořez, velikost listu 810 x 1100 mm

  • Členové poroty: Mgr. Zdeněk Freisleben, doc. MgA. Juraj Horváth, PhDr. Hana Larvová, Mgr. Barbora Kundračíková, PhD, doc. Mgr.A. Pavel Mrkus
  • Nominováni na cenu v této kategorii: Lenka Falušiová – Prostor, čárový lept, velikost listu 605 x 880 mm, Eva Vápenková – Cittá invisibili, lept, velikost listu 500 x 890 mm.
  • Přihlášeno 154 prací, vystaveno 85 děl

Hlavní cena v kategorii B – malý formát

Cena Nadačního fondu Galerie Smečky

Zuzana Mašková – Sazenice, linoryt, velikost list 250 x 500 mm

  • Členové poroty: MgA. Vojtěch Kovářik, PhDr. Terezie Zemánková, Miroslav Pošvic
  • Nominováni na cenu v této kategorii: Markéta Bábková – Na stole, linoryt, velikost listu 700 x 1000 mm, Marek Borsányi – Japonská krajina, šablonový tisk, velikost listu 210 x 148 mm, Jan Hísek – Vlna, mezzotinta, velikost listu 160 x 200 mm, Tomáš Hřívnáč – Sakura, suchá jehla, velikost grafického listu.                  
  • Přihlášeno 76 prací, vystaveno 37 děl

Hlavní cena v kategorii C/A – velký formát studentská práce, Cena Simeony Hoškové (grafické listy větší než 297 x 210 mm)

předává starosta Prahy 1 / Galerie Klatovy – Klenová poskytuje vítězi stipendijní pobyt

Veronika Hoppová – Na chalupě, hlubotisk, velikost listu 477 x 350 mm, SUTNARKA v Plzni, 4. ročník, Ateliér ilustrace a grafika, vedoucí ateliéru prof. Mikoláš Axmann

  • Členové poroty: MgA. Pavel Pecina, doc. Mgr. Marek Sibinský, Ph.D., prof. akad. mal. Mgr. Martin Velíšek, Ph.D., MgA. Jakub Zich.
  • Nominováni na cenu v této kategorii: Sabina Kafková – Myšlenky, litografie, velikost listu 880 x 1150 mm, SUTNARKA, 4. ročník, Ateliér ilustrace a grafika, vedoucí ateliéru prof. Mikoláš Axmann, Žofie Kumštová – Jako můra k plameni, sítotisk, velikost listu 700 x 500mm, AVU Praha, Ateliér Malba, vedoucí ateliéru MgA. Marek Meduna Ph.D., Lukáš Kříž – The Industrial Revolution and Its Consequences Have Been a Disaster for the Human Race, linoryt, velikost listu 760 x 1065 mm, FU OU, Tomáš Leba -Tma, litografie, velikost listu 344 x 488 mm, SUTNARKA, Ateliér ilustrace a grafika, vedoucí ateliéru prof. Mikoláš Axmann, Gabriela Kašparová – Karanténa, počítačová grafika, velikost listu 700 x 1000 mm, PF UHK, Ateliérová grafika, vedoucí ateliéru doc. Jaroslava Severová, ak.mal.
  • Přihlášeno 119 prací, vystaveno 66 děl

Hlavní cena v kategorii C/B – malý formát studentská práce

(grafické tisky menší než 297 x 210 mm)

Cena IMA s. r. o.

Johana Jaklová – Black Lives Matter, akvatinta, velikost listu 120 x 290 mm, Mensa gymnázium

  • Členové poroty: MgA. Vojtěch Kovářik, PhDr. Terezie Zemánková, Miroslav Pošvic
  • Nominováni na cenu v této kategorii: Nikola Krupová – Švestka, linoryt, velikost listu 420 x 300 mm, FU OU, Ateliér knižní design, vedoucí ateliéru doc. Eliška Čabalová, Pavel Kytner – Chalupa, čárový lept, velikost listu 245 x 185 mm, AVU Praha, Ateliér Grafika I, vedoucí ateliéru doc. Dalibor Smutný, Veronika Peldová – Labyrint, počítačová grafika, PF UHK, Ateliérová grafika, doc. Jaroslava Severová, ak.mal., Andrea Štosková – Téma fugy B Dur, suchá jehla, velikost listu 175 x 125 mm, SUTNARKA, Ateliér ilustrace grafika, vedoucí ateliéru prof. akad. mal. Mikoláš Axmann.
  • přihlášeno 56 prací, vystaveno 24 děl

Hlavní cena v kategorii D – autorská kniha

Cena Fedrigoni

Pavel Hora – Všemi směry, linoryt, linořez, knihtisk, SUTNARKA, Ateliér ilustrace a grafika, vedoucí ateliéru prof. akad. mal. Mikoláš Axmann

  • Členové poroty: Mgr. Zdeněk Freisleben, Mgr. Gina Renotiére, Ph.D., Julie Kačerovská.
  • Nominováni na cenu v této kategorii: Alžběta Dvořáková – Slovníczek, počítačová grafika, PF UHK, Ateliérová tvorba grafika, vedoucí ateliéru doc. Jaroslava Severová, ak.mal., Karolína Dvořáková, Art‘s Not Dead, počítačová grafika, FU OU, Katedra grafiky a kresby, vedoucí katedry prof. Zbyněk Janáček, Miloš Šejn – NMHTÍ, počítačová grafika (digitální sendvič typografických a obrazových dat), Josef Albrecht – U Skeptika, počítačová grafika, FU OU, Ateliér knižního designu, vedoucí ateliéru doc. Čabalová Eliška.
  • přihlášeno 46 autorských knih, vystaveno 20 děl.

Čestná cena poroty na Grafice roku 2020

Ivo Křen – Svatá noc, barevný linoryt, velikost listu 640 x 850 mm udělena im memoriam

  • Čestnou cenou ohodnotila porota grafický list Ivo Křena Svatá noc. Autor, (který v loňském roce náhle zemřel) ji oslovil svým výmluvným poetickým akcentem a technickou kvalitou tisku.

Ivo Křen si zvolil barevný linoryt jako svůj trvalý osobitý rukopis. V kombinaci s monotypovým podkladem jim dodával vždy výraz jedinečnosti. Své linoryty vytvářel pečlivým a soustředěným odrýváním jednotlivých vrstev z jediné matrice. Symbolika barvy byla přitom pro autora v procesu tvorby primární. Postupnými soutisky docílil jemnou barevnost pastelové škály, někdy až v 35 soutiscích barev, která dodávala linorytům magické kontemplativní vyznění.  Intimní tvorbě Křena odpovídala vždy i volba námětů. Linoryt Svatá noc je typickým příkladem.

  • Autor k poslední práci uvedl: „V minulých týdnech jsem si udělal grafickou radost se vzpomínkou na jeden z nejklidnějších okamžiků závěru minulého roku. Zažil jsem ho při návštěvě u sklářského výtvarníka Honzy Exnara v Havlíčkově Brodě. Ticho a šero přicházející noci, jen se zářící linkou světelného řetězu na stromech. Ani jsem najednou neměl potřebu nic z této scenérie stylizovat a upravovat. S prací na linu jsem tu chvíli prožíval znovu a znovu.

Několik přátel mi potvrdilo, že, navzdory podivně běsnící době, mají větší klid a soustředění na práci. Něco na tom bude. Když je možné, chodím pomaleji téměř vyprázdněnými místy v městě, pozoruji proměny. Procházím zahradu. Zavírám dveře tiskařské dílny a vstupuji si do jiných zážitkových světů …“