Pro zadané slovo nebyly nalezeny žádné výsledky

Zpět

Nekonečná dobrodružství Miloslava Havlíčka

24.5. 2019 - 7.7. 2019

Galerie výtvarného umění v Havlíčkově Brodě
24. 5. – 7. 7. 2019

Miloslav Havlíček, ač rodilý Pražák, má díky svým rodičům, kteří pocházejí z České Bělé a Přibyslavi, k Vysočině blízko a rád vzpomíná na dětství, kdy tu často pobýval.
Výtvarník, který loni oslavil pětaosmdesát let, je neustále profesně aktivní, i když své dřívější tempo zvolnil. Neustále má potřebu skoro denně kreslit a udržovat si tak pevnou ruku a malířské cítění. Nejvíce jej oslovují témata z běžného života, zvláště lidská figura, její gesta, mimika tváře, pohyb. To je pro Miloslava Havlíčka základní kámen, z něhož vychází ve své tvorbě. Od něho se pak odpichuje k fantastickým i reálným světům, které dokáže tak sugestivně znázornit a podat s osobitou imaginací. Havlíček je díky svému ilustračnímu stylu poměrně snadno rozpoznatelný, což je jeho přednost a také jakási marketingová značka.
Směřování k čisté a jasné umělecké výpovědi je u něj dáno i jeho celoživotním zaměstnáním. Po škole nastoupil jako výtvarný redaktor v časopise Zápisník, kde zůstal až do odchodu do penze. Paralelně spolupracoval i s redakcí školního časopisu Freundschaft určeného k výuce německého jazyka a přispíval i do dalších časopisů a magazínů. Právě tato drobná časopisecká tvorba je téměř nezmapovatelná a nezměřitelná, protože se u ní neuvádělo jméno autora, a to mnohdy i u větších ilustračních celků.
Pro jeho tvorbu je typická až typografická sdělnost a přímost. Ve své ilustrátorské práci používá různé výtvarné techniky, ale nejraději maluje akrylovými barvami, či kombinuje techniky s fotokoláží.
Miloslav Havlíček v havlíčkobrodské galerii představuje časopisecké a knižní ilustrace, kreslené seriály, ale i volnou tvorbu, kterou jsou koláže a obrazy. Právě volná tvorba je pro širší veřejnost novým objevem. Jak sám autor říká, koláží vzniká jen několik do roka, a používá u nich dva až tři výtvarné podklady, které pak kombinuje a skládá do výsledné podoby. Také jeho obrazy jsou spíše výtvarnou reakcí na nahodilé podněty či vjemy, které jej osloví a jsou známé pouze v okruhu blízkých přátel.
V časopisecké a knižní ilustraci Miloslav Havlíček zaměřuje na science fiction a fantasy, noir literaturu (detektivky, krimi, thrillery), témata z kosmu a letectví, události II. světové války, náměty spojené s armádou, ale i dramata všedních dní. Vedle Zápisníku je publikoval v řadě periodik pro dospělé (Ahoj na sobotu, AZ Magazín, Československý voják, Interpress Magazín, Květy, Letectví a kosmonautika, Radar, Signál), školních měsíčnících pro výuku jazyků (Freundschaft, Ogoňok, R+R) a dětských časopisech (ABC, Hlasatel, Ohníček, Pionýr, Pionýrská stezka, Sedmička pionýrů). Dvacet let ilustroval i brožovanou edici Magnet, zacílenou na detektivní a špionážní příběhy, pro kterou vytvořil více než tři sta ilustrací především technikou perokresby, lavírované perokresby a fotokoláže.