V první polovině roku 2021 jsme uspořádali úspěšnou výstavu Grafika roku 2020, která byla uvedena na půdě Císařské konírny Pražského hradu. Reprízu výstavy jsme uskutečnili v Galerii Ladislava Sutnara v centru Plzně a to v posunutém červencovém a srpnovém termínu. Nově jsme uvedli celou výstavu on-line, přičemž jsme digitalizovali všech 449 odevzdaných děl do projektu.
V první polovině roku jsme uspořádali úspěšnou výstavu Grafika roku 2020, která byla uvedena na půdě Císařské konírny Pražského hradu. Reprízu výstavy jsme uskutečnili v Galerii Ladislava Sutnara v centru Plzně a to v posunutém červencovém a srpnovém termínu. Nově jsme uvedli celou výstavu on-line, přičemž jsme digitalizovali všech 449 odevzdaných děl do projektu.
video teaser Grafika roku 2020
Slavnostní vyhlášení cen Grafika roku se uskutečnilo v posunutém termínu v pondělí 18. května 2021 a to individuálně během celého dne v Císařské konírně Pražského hradu v Praze. Výstava se konala od 21. dubna do 23. května 2021. Původní březnový termín konání výstavy jsme přesunuli z důvodu lockdownu na příznivější dobu. Vzhledem k umístění celé výstavní akce byl proces změn zdlouhavý a náročný na vyjednávání. Přesunout akci se podařilo, prodloužit výstavu již nebylo možné z důvodu letního – prázdninového režimu Pražského hradu.
O Ceně Vladimíra Boudníka jsme poprvé v historii rozhodovali online. Laureát Jan Vičar připravoval toho času výstavu v Paříži a tvořil v ateliéru v Remeši. Díky vedoucí ateliéru dokumentaristiky a editoringu na škole La Fémis v Paříži, paní Catherine Zins se nám podařilo připravit videomateriál s letošním laureátem. Ukázku z děl laureáta prestižní Ceny Vladimíra Boudníka Jana Vičara mohli návštěvníci navštívit v rámci expozice v Císařské konírně. Laureáta jsme při přípravě výstavy, mikro dokumentu a rozhovoru zastihli ve Francii, kde dlouhodobě pobývá. Zajištění natáčení, rozhovoru i děl pro výstavu bylo náročnější a komplikovanějším vzhledem k evropskému lockdownu, uzávěrám Paříže i omezením na hranicích. Nicméně se vzhledem k úsilí organizátorů akce podařilo vše zajistit řádně a včas. Do ročníku 2020 bylo přihlášeno rekordních 449 prací, z toho bylo vystaveno 205 děl a 21 autorských knih. V tomto ročníku výrazně vzrostl počet kvalitních hlubotiskových prací a litografií. Pro všechna díla Grafiky roku jsme zároveň připravili virtuální prostor, kde bylo možné zhlédnout veškeré práce odevzdané do projektu. Pro tento účel jsme všech 449 děl pečlivě zdigitalizovali a připravili jejich prezentaci v online galerii na stránkách Grafikaroku.cz. Opět se sešly práce, které jsou mimo rámec našeho hodnocení a vnímáme je jako radostné osvěžení a originální pojetí tradičních technik, jednalo se o litografie nejmenších dětí (předškolní a školní věk). Vysoká účast studentských prací je zásluhou intenzivní spolupráce s vedoucími pedagogy jednotlivých ateliérů i velké snahy studentů se projektu zúčastnit, a to vzhledem k situaci na školách, kdy studenti měli velice omezený přístup k realizaci tisků grafik. Loňský rok tak mohl přispět k silnému ročníku samostatných studentů, kteří u tisku zůstanou i po opuštění svých alma mater. Někteří zkusili založit i vlastní litografické dílny, napříč republikou tak vznikly hned 4 nové, o kterých máme zprávu (Filip Trnka v Žitné ulici v Praze, soukromou dílnu pak založili Simona Matějková, Martin Kostelník nebo Jan Mazáč – jaderný matematik).
Během jurování na Staroměstské radnici jsme rozdělili celkem 15 cen. Nárůst počtu ocenění je založen na jednomyslném rozhodnutí porotců (21 členů), kteří posuzovali studentská díla a díla dospělých autorů odděleně v pracovních skupinách a to z epidemiologických důvodů. Tentokrát tak došlo ke zdvojení ocenění u jednotlivých grafických technik – ceny pro dospělé autory – ceny pro studenty. Dále jsme se rozhodli udělit čestnou cenu panu Ivu Křenovi, který nás v loňském roce opustil. V grafické tvorbě se specializoval na techniku linorytu, kterou kombinoval s monotypovým podkladem. Jeho díla vznikla postupným rytím do jediné tiskové matrice. Tiskl ručně hladítkem a postupně dospěl až k soutiskům 35 barev. Poslední grafická práce Ivo Křena – Svatá noc, linoryt, 2020 byla zastoupena ve výstavě.
Ceny jsme udělovali individuálně bez slavnostního večera a oficiální vernisáže, tyto hromadné akce nám na začátku května z epidemiologických důvodů nebyly umožněny. Naštěstí Prezidentská kancelář respektovala rozhodnutí soudu a zpřístupnila Hrad veřejnosti, proto jsme mohli od 3. května oficiálně otevřít výstavu pro veřejnost, dokonce jsme byli jednou z prvních zpřístupněných akcí v republice. Do té doby probíhala výstava online a pro individuální zájemce jsem realizovala návštěvy individuálně. 27. ročník výstavy Grafika roku naplnil výstavní prostory Císařské konírny představením toho nejlepšího ze současného grafického umění. V prostoru náročném pro instalaci jsme realizovali jedinečnou vzdušnou instalaci z dřevěných trámků ve spolupráci s Ing. Arch. Janem Březinou. Návštěvnost byla v tomto období nižší než v předchozích letech. Kurátoři výstavy byli pan Mgr. Zdeněk Freisleben a paní PhDr. Hana Larvová.
Výstavu jsme dále reprízovali v Galerii Ladislava Sutnara v Plzni a to v posunutém letním termínu. Posun výstavy byl dán opět lockdownem, kdy byla galerie nucena několik výstav zrušit. Od 14. července do 14. srpna 2021 navštívilo výstavu v Plzni přes 1.500 návštěvníků, čímž se stala akcí s nejvyšší návštěvností v historii galerie.
Financování projektu bylo opět realizováno dvou úrovňově – ze soukromých a veřejných zdrojů. Podíl veřejného financování akce je většinový a nezbytný pro udržení tohoto mimořádně významného kulturního projektu.
Císařská konírna, II. nádvoří Pražského hradu, Praha 1
Doba konání výstavy: 21/04 – 23/05/2021, denně 10:00-18:00
LAUREÁT 26. CENY VLADIMÍRA BOUDNÍKA
Laureátem 26. Ceny Vladimíra Boudníka se stal pan Jan Vičar.
Za významný tvůrčí přínos v oblasti grafické tvorby.
Za přesvědčivý a výrazný soubor grafických děl objevného výrazu či formy bez časového a generačního omezení.
Jan Vičar, *1967 ve Svitavách, studoval na AVU v Praze, Ateliér krajinomalby (doc. Hodonský), Ateliér grafiky (doc. Lindovský), řadu let se věnoval pedagogické činnosti, naposledy jako vedoucí Ateliéru grafiky, PF MU v Brně. Žije a pracuje převážně v zahraničí, aktuálně připravuje výstavu v Paříži.
Cena Vladimíra Boudníka, udělovaná od roku 1995 osobnostem české grafiky, vyvolává díky svému názvu už předem představu o povaze díla jejího laureáta. Je to především experiment, který byl i bytostným základem a hybatelem celé grafické tvorby Boudníka, tohoto výjimečného umělce a zakladatele jedné z kapitol české moderní grafiky v druhé půli dvacátého století.
Jan Vičar tuto představu svým nekonvenčním uchopením a rozvíjením potenciálu grafického média jednoznačně naplňuje. Při konfrontaci s jeho grafikami, případně s reliéfními matricemi, které lze stejně jako u Boudníka považovat za autonomní umělecký artefakt, je zřejmé, že zažitá, víceméně tradiční pravidla grafiky jako by pro autora neexistovala. Využívá všechny dostupné možnosti. Experimentuje s materiálem svých matric, stejně tak s grafickými rastry, které vznikají v krajních mezích možností od motorové pily až po soustředěné systematické a pracné vyrývání vybrané matérie. Při vlastním tisku pak často autor záměrně popírá a zaměňuje pravidla jednotlivých technik tisku z hloubky a z výšky, která se promítají do výsledné podoby.
V tomto neustále se proměňujícím tvůrčím experimentu zaujme na první pohled také další neobvyklá kvalita grafik. Velkoformátové dřevořezy a linoryty, případě další inovativní grafické techniky osloví nejen neobvyklým rozměrem, ale zároveň, kromě specifického grafického rukopisu, svými „malířskými kvalitami“ grafického díla. Ty je posouvají na samu hranici mezi grafikou a malbou. Kombinace rytých rastrů a malířského vrstvení barevných ploch, je tak jen dalším dokladem neortodoxního přístupu ke grafice, který Vičar získal již během svého kombinovaného studia v ateliéru malby u Františka Hodonského a grafiky u Jiřího Lindovského. Autorovy zásahy do matrice v průběhu tisku, využití barev ve finálním otisku a využívání různých podkladů pro fixaci spolu s omezeným nákladem popírá tradiční multiplicitu grafického díla a dodává mu povahu spíše unikátního uměleckého díla.
Vizuální vrstevnatost grafického projevu tak ve výsledku podtrhují příběhy, které nám ve svých konceptuálních pracích Jan Vičar předkládá, a to ať v rovině osobního sdělení nebo prostřednictvím literární či výtvarně symbolistní ikonografie. Často čerpá náměty ze svých mnoha cest nebo z odkazů na lidovou tvorbu, především na lidové písně. Ať je inspirací cokoliv z jeho repertoárů, ve Vičarově grafice jde vždy o obsahově i formálně provázaný celek, který zaujme neotřelou kreativní invencí a experimentální formou.
PhDr. Hana Larvová
————————————
Komise Ceny Vladimíra Boudníka 2020 ve složení: loňský laureát Ondřej Michálek, Lenka Vilhelmová, MgA. Jana Hubatková, Mgr. et. Mgr. Petr Ingerle, Mgr. Markéta Kroupová, PhDr. Ivan a PhDr. Hana Larvová
dále nominovala na 26. Cenu Vl. Boudníka: Šimona Brejchu, Oldřicha Hameru, Danu Chatrnou, Miloslava Polcara, Miloše Šejna a Martina Velíška.
LAUREÁTI GRAFIKY ROKU 2020
Zasedání porot Grafiky roku 2020 proběhlo začátkem roku 2021 v Sále architektů na Staroměstské radnici. Předseda komisí: Mgr. Zdeněk Freisleben
Hlavní cena v kategorii A – velký formát (grafické listy větší než 297 x 210 mm)
Jiří Černický – Vadžraplán, dřevořez, velikost listu 810 x 1100 mm
Hlavní cena v kategorii B – malý formát
Zuzana Mašková – Sazenice, linoryt, velikost list 250 x 500 mm
Hlavní cena v kategorii C/A – velký formát studentská práce, Cena Simeony Hoškové (grafické listy větší než 297 x 210 mm)
předává starosta Prahy 1 / Galerie Klatovy – Klenová poskytuje vítězi stipendijní pobyt
Veronika Hoppová – Na chalupě, hlubotisk, velikost listu 477 x 350 mm, SUTNARKA v Plzni, 4. ročník, Ateliér ilustrace a grafika, vedoucí ateliéru prof. Mikoláš Axmann
Hlavní cena v kategorii C/B – malý formát studentská práce
(grafické tisky menší než 297 x 210 mm)
Johana Jaklová – Black Lives Matter, akvatinta, velikost listu 120 x 290 mm, Mensa gymnázium
Hlavní cena v kategorii D – autorská kniha
Pavel Hora – Všemi směry, linoryt, linořez, knihtisk, SUTNARKA, Ateliér ilustrace a grafika, vedoucí ateliéru prof. akad. mal. Mikoláš Axmann
Cena za tisk z výšky (speciální ceny za grafické techniky)
Kategorie dospělý autor
Vojtěch Hrubant, Vojtěch Trocha – Porta Philippica, lept do oceli, tisk z výšky, velikost listu 3200 x 2050 mm
Kategorie student
Markéta Knorová – Sprchni už!, linoryt, velikost listu 3395 x 757 mm, SUTNARKA, Ateliér ilustrace a grafika, vedoucí ateliéru prof. ak.Mal. Mikoláš Axmann
Cena za tisk z hloubky (speciální ceny za grafické techniky)
Kategorie dospělý autor
Lenka Falušiová – Prostor, čárový lept, velikost listu 605 x 880 mm
Kategorie student
Pavel Kytner – Kapradiny, akvatinta, velikost listu 550 x 460 mm, AVU Praha, Ateliér Grafika I, vedoucí ateliéru doc. Dalibor Smutný
Cena za litografii (speciální ceny za grafické techniky)
Kategorie dospělý autor
Roman Franta – Zahanbený, litografie, velikost listu 1000 x 700 mm
Kategorie student
Tomáš Leba -Tma, litografie, velikost listu 344 x 488 mm, SUTNARKA, Ateliér ilustrace a grafika, vedoucí ateliéru prof. Mikoláš Axmann
Cena za serigrafii (speciální ceny za grafické techniky)
Kategorie dospělý autor
František Filipi – Vincent, serigrafie, velikost listu 500 x 707 mm
Kategorie student
Žofie Kumštová – Jako můra k plameni, sítotisk, velikost listu 700 x 500mm, AVU Praha, Ateliér Malba, vedoucí ateliéru MgA. Marek Meduna Ph.D.
Cena za počítačovou grafiku (speciální ceny za grafické techniky)
Kategorie dospělý autor
Eva Jakubcová – bn, počítačová grafika, velikost listu 600 x 800 mm
Kategorie student
Maria Aksinina – Světlo a zvuk, počítačová grafika, velikost listu 720 x 1030 mm, FU OU, Ateliér grafika, doc. Mgr. Marek Sibinský, Ph.D.
Čestná cena poroty na Grafice roku 2020
Ivo Křen – Svatá noc, barevný linoryt, velikost listu 640 x 850 mm udělena im memoriam
Ivo Křen si zvolil barevný linoryt jako svůj trvalý osobitý rukopis. V kombinaci s monotypovým podkladem jim dodával vždy výraz jedinečnosti. Své linoryty vytvářel pečlivým a soustředěným odrýváním jednotlivých vrstev z jediné matrice. Symbolika barvy byla přitom pro autora v procesu tvorby primární. Postupnými soutisky docílil jemnou barevnost pastelové škály, někdy až v 35 soutiscích barev, která dodávala linorytům magické kontemplativní vyznění. Intimní tvorbě Křena odpovídala vždy i volba námětů. Linoryt Svatá noc je typickým příkladem.
Několik přátel mi potvrdilo, že, navzdory podivně běsnící době, mají větší klid a soustředění na práci. Něco na tom bude. Když je možné, chodím pomaleji téměř vyprázdněnými místy v městě, pozoruji proměny. Procházím zahradu. Zavírám dveře tiskařské dílny a vstupuji si do jiných zážitkových světů …“
Akce proběhla pod Záštitou primátora Hlavního města Prahy a Ministerstva kultury České republiky.
Výstava byla také realizovaná on-line / www.grafikaroku.cz